
Bedre liv med diabetes
Dette kurset vil gi deg som fastlege kunnskap om oppdaterte retningslinjer for oppfølging av pasienter med diabetes, bedre oversikt over egen praksis og mulighet til å forbedre oppfølgingen av dine pasienter.
Antall personer som lever med diabetes i Norge anslås å være mellom 316 000–345 000, hvorav en betydelig andel er udiagnostisert. Ubehandlet eller underbehandlet diabetes kan medføre bl.a. hjertesykdom, nyresykdom, øyesykdom og redusert livskvalitet for pasientene.
Om lag 25 000 personer får diabetes hvert år i Norge. Diabetes type 2 er anslått å utgjøre ca. 90% av all diabetes. Utredning og oppfølging av de fleste pasienter med diabetes (og andre kroniske sykdommer) er fastlegens ansvar, og kan være krevende på mange måter.
Dette kurset vil gi deg økt kunnskap og verktøy som du kan bruke i egen praksis.
Selv om hovedtemaet er diabetes, har vi lagt opp kurset slik at det skal være overførbart til andre pasienter med kroniske sykdommer.
Kurset vil gå gjennom følgende:
- Nasjonal faglig retningslinje for diabetes
- Utredning, behandling og oppfølging
- Noklus diabetesskjema
- Verktøy for kommunikasjon og pasientmedvirkning
- Levevaner, overvekt og vektreduksjon
- Årskontroll
- Utfordringer i diabetesoppfølging i egen praksis
- Hvordan skape varige endringer i diabetesoppfølging i egen praksis
Dette kurset er et samarbeid mellom Diabetesforbundet og SKIL, med støtte fra Helsedirektoratet.
Pris
Kr 5 500,-Kursgodkjenning
15 t klinisk emnekurs i allmennmedisinRefusjonsgodkjent
JaGjennomføring
3 e-læringsmoduler + 3 møterVarighet
7-8 månederAnbefalt antall deltakere
5-12Minimum antall deltakere
2Oppstart
Valgfritt-
Hvem og hvor mange kan delta på et SKIL-kurs?
Det må være minst to deltagere på et klinisk emnekurs fra SKIL, men vi anbefaler 5–12 deltagere. Dette kan for eksempel være leger innenfor et legekontor, eller leger som samles som en gruppe.
-
Hvordan gjennomføres kurset?
En lege melder på gruppen. Før det første gruppemøtet gjennomfører alle deltagerne en e-læringsmodul som er forberedelse til første møtet. Deretter skal gruppen gjennom ytterligere to e-læringer og to gruppemøter. Til slutt avholdes det en kursprøve, og deltagerne får tilsendt kursbevis.
-
Hvilke relevante læringsmål har kurset?
FKM LM-33
Selvstendig kunne gjennomføre en god beslutningsprosess om behandlingsalternativer sammen med pasienten (samvalg).FKM LM-34
Kunne bruke relevante kunnskapskilder innen egen spesialitet, og kjenne deres styrker og svakheter (kunnskapskilder).FKM LM-41
Kunne anvende relevante e-helseverktøy i arbeidet med forbedring av klinisk praksis, pasientforløp, administrative arbeidsprosesser og samhandling.FKM LM-42
Kunne anvende forbedringskunnskap til å forbedre klinisk praksis, pasientforløp og/eller administrative arbeidsprosesser på egen arbeidsplass.ALM 028
Selvstendig kunne arbeide pasientsentrert med fokus på pasienten, pasientens kontekst og pasientens presenterte problemALM 029
Selvstendig kunne tilpasse behandling og oppfølging til hver enkelt pasientALM 044
Selvstendig kunne kommunisere med en pasientsentrert tilnærming som støtter pasientens tillit og autonomi, og som er karakterisert ved empati, respekt og innlevelseALM 045
Selvstendig kunne tilpasse kommunikasjonen til pasientens ståsted og preferanser, og til pasientens situasjon og medisinske tilstandALM 062
Selvstendig kunne iverksette adekvat allmennmedisinsk behandling og oppfølging basert på diagnose eller symptomer og funnALM 071
Selvstendig kunne diagnostisere og behandle kroniske sykdommer i primærhelsetjenesten, og kunne samarbeide med spesialisthelsetjenester om slike pasienterALM 072
Selvstendig kunne diagnostisere de vanligste kroniske folkesykdommeneALM 073
Selvstendig kunne iverksette, følge opp og justere en målrettet behandlings- og oppfølgingsplan tilpasset den enkelte pasient med kronisk sykdomALM 074
Selvstendig kunne oppdage og agere på symptomer som tilsier behov for endret behandlingsplan som medikamentjustering, henvisning videre eller innleggelseALM 085
Ha dybdekompetanse i utredning, behandling og oppfølging av en eller flere selekterte pasientpopulasjoner