
Kommunikasjon om sex
Dette kurset er et praktisk kurs om hvordan du som fastlege kan øke kompetansen din på kommunikasjon om sex, prevensjon og ulike kjønnsidentiteter.
Syns du det er vanskelig å vite hvordan du skal innlede samtaler om sex med pasientene dine? Blir du fremmedgjort av alle ordene og begrepene, og opplever du at du ikke helt henger med i diskusjoner om han, hen eller de? Etter å ha tatt dette kurset vil du oppleve at terskelen for å snakke om seksualitet og kjønnsidentitet blir lavere. Du får påfyll av informasjon om prevensjon, abort, seksuelt overførbare infeksjoner og kjønnsidentitet, og blir tryggere i veiledningen av pasientene. Det er viktig at positiv seksualitet tilstrebes hos alle, uavhengig av kjønn, legning, funksjonsnivå og alder. Fastlegen bør ha et minimum av sexologisk kompetanse, og dette kurset vil bidra til å øke kompetansen din – uansett hvor høy eller lav den er i dag.
I dette kurset gjennomgår vi blant annet:
- Kommunikasjon med pasienter om sex – hvordan åpne samtalen?
- Abort – når og hvordan
- Oppdatering på ulike prevensjonsmetoder og hvordan disse kan brukes i praksis.
- Hvordan kan fastlegen bidra til at pasienter i ulike aldersgrupper klarer å sette grenser for egen seksualitet?
- Seksuelt mangfold og seksuelle minoriteter
- Kjønnsidentitet
Vi legger opp til at du sammen med dine kolleger kan diskutere hvordan kvaliteten er i egen praksis, og dere utfordres på å jobbe med forbedring av de områdene hvor dere finner det nødvendig.
Pris
Kr 5 500,-Kursgodkjenning
18 t klinisk emnekurs i allmennmedisinRefusjonsgodkjent
JaGjennomføring
3 e-læringsmoduler + 3 møterVarighet
7–8 månederAnbefalt antall deltakere
5–12Minimum antall deltakere
2Oppstart
Valgfritt-
Hvem og hvor mange kan delta på et SKIL-kurs?
Det må være minst to deltagere på et klinisk emnekurs fra SKIL, men vi anbefaler 5–12 deltagere. Dette kan for eksempel være leger innenfor et legekontor, eller leger som samles som en gruppe.
-
Hvordan gjennomføres kurset?
En lege melder på gruppen. Før det første gruppemøtet gjennomfører alle deltagerne en e-læringsmodul som er forberedelse til første møtet. Deretter skal gruppen gjennom ytterligere to e-læringer og to gruppemøter. Til slutt avholdes det en kursprøve, og deltagerne får tilsendt kursbevis.
-
Hva er relevante læringsmål for kurset?
FKM LM-04
Kunne håndtere etiske utfordringer i egen spesialitet, gjennomføre etisk refleksjon og veilede andre.FKM LM-41
Kunne anvende relevante e-helseverktøy i arbeidet med forbedring av klinisk praksis, pasientforløp, administrative arbeidsprosesser og samhandling.FKM LM-42
Kunne anvende forbedringskunnskap til å forbedre klinisk praksis, pasientforløp og/eller administrative arbeidsprosesser på egen arbeidsplass.FKM LM-43
Forstå forskjellen mellom hvordan data samles inn og analyseres i forskningsarbeid, forbedringsarbeid og revisjons-, kontroll og tilsynsarbeid og vite hvordan resultater fra forbedringsarbeid publiseres.FKM LM-51
Kunne diskutere metoder for brukermedvirkning på systemnivå som gir bruker(representanter) reell mulighet til å påvirke beslutninger.ALM 008
Selvstendig kunne ha en helhetlig tilnærming til pasient og pårørende, og kunne bruke kommunikasjonsferdigheter og -strategier for å hjelpe pasienter og pårørende til å fatte kvalifiserte beslutninger om egen helseatferd.ALM 011
Selvstendig kunne bidra med observasjoner og kunnskap inn i det lokale folkehelsearbeidet, samt ivareta helsemessige utsatte grupper spesielt.ALM 029
Tilpasse behandling og oppfølging til hver enkelt pasientALM 030
Selvstendig kunne bidra til økt mestring hos pasienten og til lindring av pasientens plager.ALM 031
Selvstendig kunne yte adekvate primærhelsetjenester til pasientpopulasjonen gjennom hele livsløpet.ALM 032
Selvstendig kunne veilede og motivere pasienter for helsefremmende endringer i forhold til levevaner eller behandling på en måte som fremmer autonomi og mestring.ALM 033
Ha kunnskap om betydningen av individuelle forskjeller i legesøkningsatferd og hvilke implikasjoner det har for fortolkning av symptomer, samt selvstendig kunne bruke denne kunnskapen i møtet med den enkelte pasient.ALM 045
Selvstendig kunne tilpasse kommunikasjonen til pasientens ståsted og preferanser, og til pasientens situasjon og medisinske tilstand.ALM 049
Selvstendig kunne bruke forskjellige konsultasjonsteknikker og ha kunnskap om nytten av teknikkene ved ulike problemstillinger.ALM 078
Kjenne til og kunne ivareta særtrekk ved diagnostikk og behandling av ulike aldersgrupper og etnisiteter.