
Kvalitetsarbeid – fra teori til praksis
Dette kurset gir en grundig innføring i forbedringsmodellen som SKIL bruker, og veileder leger i å gjennomføre forbedring med et tema som gruppedeltakerne selv velger.
Kurset er egnet for allmennleger og samfunnsmedisinere som er ledere av kvalitetsarbeid. Det passer også for gruppeledere for SKILs emnekurs, og som forberedelse til kvalitetsseminar i kommunens regi. Eksempler og oppgaver er hentet fra allmennpraksis.
Gjennom dette kliniske emnekurset lærer du hvordan du:
- Benytter anerkjente metoder for kvalitetsforbedring i egen praksis.
- Får oversikt over egen praksis inkludert tilgang til aktuelle statistikk-kilder.
- Planlegger og følger opp tiltak for kvalitetsforbedring.
- Vurderer hvordan du kan implementere gode tiltak som en integrert del av praksis.
Kurset forklarer de tre nøkkelspørsmålene i forbedringsmodellen:
- Hva ønsker jeg (konkret) å forbedre?
- Hvilke tiltak/forandringer kan føre til forbedring?
- Hvordan kan jeg vite at en forandring er en forbedring (i.e. hva slags målinger eller registreringer er nyttige)?
Modellen bygger på PDSA-sirkelen (Plan-do-study-act) Kurset diskuterer datakilder, innsamling, tolkning og bruk av data, og presenterer praktiske eksempler fra legekontor.
Gruppemøtene brukes til å diskutere innhold i e-læringsmodulene og egne forbedringsprosjekter.
Kurset er lagt opp etter SKIL-modellen, og er utarbeidet av SKILs faglige medarbeidere.
Pris
Kr 5 500,-Kursgodkjenning
15 t klinisk emnekurs i allmennmedisinRefusjonsgodkjent
JaGjennomføring
3 e-læringsmoduler + 3 møterVarighet
7–8 månederAnbefalt antall deltakere
5–12Minimum antall deltakere
2Oppstart
Valgfritt-
Hvem og hvor mange kan delta på et SKIL-kurs?
Det må være minst to deltagere på et klinisk emnekurs fra SKIL, men vi anbefaler 5–12 deltagere. Dette kan for eksempel være leger innenfor et legekontor, eller leger som samles som en gruppe.
-
Hvordan gjennomføres kurset?
En lege melder på gruppen. Før det første gruppemøtet gjennomfører alle deltagerne en e-læringsmodul som er forberedelse til første møtet. Deretter skal gruppen gjennom ytterligere to e-læringer og to gruppemøter. Til slutt avholdes det en kursprøve, og deltagerne får tilsendt kursbevis.
-
Hva er relevante læringsmål for kurset?
FKM LM-35
Kjenne til omfanget av uønskede hendelser og pasientskader på egen arbeidsplass og datakildene som finnes.FKM LM-37
Kunne melde uønskede hendelser og pasientskader, forstå mulige årsaker til hendelsen, vite hvordan hendelsen skal følges opp og hvordan ideer til forbedring kan fremmes og arbeides med på egen arbeidsplass.FKM LM-38
Kjenne til støtteordninger for leger og annet helsepersonell ved uønskede hendelser og pasientskader på egen arbeidsplass.FKM LM-40
Kjenne til de ulike kvalitetsregistrene og hvordan disse brukes i forbedring av helsetjenesten.FKM LM-41
Kunne anvende relevante e-helseverktøy i arbeidet med forbedring av klinisk praksis, pasientforløp, administrative arbeidsprosesser og samhandling.FKM LM-42
Kunne anvende forbedringskunnskap til å forbedre klinisk praksis, pasientforløp og/eller administrative arbeidsprosesser på egen arbeidsplass.FKM LM-43
Forstå forskjellen mellom hvordan data samles inn og analyseres i forskningsarbeid, forbedringsarbeid og revisjons-, kontroll og tilsynsarbeid og vite hvordan resultater fra forbedringsarbeid publiseres.ALM 001
Selvstendig kunne sikre faglig forsvarlighet av egen, klinisk praksis.SAM 010
Ha god kunnskap om kvalitetsarbeid og internkontroll.SAM 011
Ha kunnskap om ulike metoder for kvalitets- og tjenesteutvikling, herunder grunnleggende kvalitetsteorier.SAM 014
Selvstendig kunne bistå egen organisasjon med kvalitetsutvikling og kvalitetssikring