
Verdibasert radiologi
Gjennom kurset, Verdibasert radiologi, får du oppdatert kunnskap om radiologiske undersøkelser. Kurset er et samarbeid med Helse Vest, og er derfor foreløpig kun tilgjengelig for leger i Vestland og Rogaland.
Innovasjonsprosjektet VeraVEST (Verdibasert radiologi i Vest) er et samarbeidsprosjekt mellom Helse Bergen og SKIL. Målet er å redusere unødvendige bildeundersøkelser. Bakgrunnen for VeraVEST er en stor økning i forbruk av radiologiske tjenester, stor variasjon i bruk av radiologiske tjenester og bekymring for overforbruk.
Ettersom dette kurset er utviklet i samarbeid med Helse Vest, er kurset foreløpig bare tilgjengelig for leger i Helse Vest (Rogaland og Vestland).
Kurset er utviklet for grupper av leger, enten innenfor et legekontor, eller på tvers av ulike legekontor. Kurset består av e-læring og to gruppemøter. I kurset bruker legene en skreddersydd løsning utviklet av Helse Vest IKT hvor man kan se på egen radiologihenvisningspraksis. Gjennom gruppemøtene med kolleger, får du mulighet til å endre og påvirke praksis gjennom diskusjon med dine kolleger. 150 fastleger i Vestland og Rogaland har så lagt tatt dette kurset, og tilbakemeldingen fra dem er gode. 85 prosent av allmennlegene opplevde henvisningsrådene som nyttige, og hele 75 prosent av allmennlegene endret henvisningspraksis.
Pris
Kr 1 500,-Kursgodkjenning
8 t valgfritt kurs i allmennmedisinGjennomføring
1 e-læringsmodul + 2 møterVarighet
3-4 månederAnbefalt antall deltakere
5–12Minimum antall deltakere
2Oppstart
Valgfritt-
Hvem og hvor mange kan delta på et SKIL-kurs?
Det må være minst to deltagere på dette kurset, men vi anbefaler 5–12 deltagere. Dette kan for eksempel være leger innenfor et legekontor, eller leger som samles som en gruppe.
-
Hvordan gjennomføres kurset?
Dette kurset består av en e-læringsmodul og to gruppemøter med en avsluttende kursprøve.
-
Hva er relevante læringsmål for kurset?
FKM LM-21
Kunne kommunisere om sin egen og pasientens usikkerhet på måter som skaper trygghet og forståelse.FKM LM-22
Kunne formidle muntlig og skriftlig informasjon på en måte som blir forstått av mottaker.FKM LM-41
Kunne anvende relevante e-helseverktøy i arbeidet med forbedring av klinisk praksis, pasientforløp, administrative arbeidsprosesser og samhandling.FKM LM-42
Kunne anvende forbedringskunnskap til å forbedre klinisk praksis, pasientforløp og/eller administrative arbeidsprosesser på egen arbeidsplass.ALM 001
Selvstendig kunne sikre faglig forsvarlighet av egen, klinisk praksis.ALM 015
Selvstendig kunne prioritere i egen praksis og kunne bidra til at pasienten får rett behandling på rett sted til rett tid.ALM 018
Kjenne til og selvstendig kunne vurdere utfordringer ved over- og underdiagnostikk, samt ved over- og underbehandling.ALM 019
Selvstendig kunne formulere henvendelser og henvisninger slik at de inneholder relevant informasjon og bidrar til oppnåelse av nødvendig helsehjelp for pasientene.ALM 034
Selvstendig kunne gjennomføre trinnvis utredning med tilpasset bruk av ressurser.ALM 037
Selvstendig kunne reflektere over, tolerere og håndtere usikkerhet i diagnostikk og behandling.ALM 038
Selvstendig kunne bidra til aksept for usikkerhet hos pasienter og pårørende.ALM 041
Kjenne til og selvstendig kunne bruke relevante allmennmedisinske kunnskapskilder, retningslinjer og beslutningsstøtteverktøy.ALM 059
Kjenne indikasjon, kontraindikasjon og nytte av relevante diagnostiske tester i en uselektert populasjon.